Hieronder vindt u onze algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden bevatten belangrijke
informatie voor u als klant. Lees deze daarom goed door. Wij raden u verder aan deze algemene voorwaarden op te slaan of af te drukken, zodat u ze op een later moment nog eens kunt teruglezen.
Versie: maart 2023
Artikel 1. Definities
1. Algemene voorwaarden: Onderhavige Algemene voorwaarden van Thuisaccuservice BV
2. Werkzaamheden: Alle werkzaamheden die door Thuisaccuservice BV voor u worden uitgevoerd, waaronder de aflevering, installatie en montage van de thuisaccu inclusief eventuele omvormer, het herstellen van schade en andere aanvullende werkzaamheden.
3. Thuisaccuservice BV: handelend onder de naam Thuisaccuservice ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 89972627.
4. U: iedere persoon met wie Thuisaccuservice een overeenkomst aangaat of een aanbieding heeft gedaan.
5. Installateur: een medewerker van Thuisaccuservice of een door Thuisaccuservice ingehuurde derde die de thuisaccu inclusief eventuele omvormer installeert in uw woning.
6. Overeenkomst: elke afspraak, schriftelijk of mondeling gemaakt tussen u en Thuisaccuservice.
7. Fabrikant en/of leverancier: de fabrikant van de thuisaccu en/of omvormer, en/of de groothandel van welke Thuisaccuservice de materialen inkoopt.
8. Thuisaccu: het energieopslagsysteem met de daarbij behorende materialen en producten, die het onderwerp zijn van de Overeenkomst.
9. Woning: de door u aangewezen locatie die onderdeel is van de Overeenkomst en waarin Thuisaccuservice de thuisaccu installeert.
10. We, wij: u en Thuisaccuservice.
Artikel 2. Toepasselijkheid
1. De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van iedere (rechts)handeling verband houdende met de voorbereiding, totstandkoming of de uitvoering van de Overeenkomst. De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle volgende Overeenkomsten tussen de Klant en Thuisaccuservice, als de Klant de gelding ervan in eerdere Overeenkomsten met Thuisaccuservice heeft aanvaard.
2. De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op leveringen en/of Werkzaamheden die derden in het kader van de Overeenkomst verrichten.
3. De toepasselijkheid van eventuele voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
4. Bepalingen of voorwaarden gesteld door de Klant die afwijken van of niet voorkomen in de Algemene Voorwaarden zijn enkel van toepassing op de Overeenkomst voor zover Partijen dit schriftelijk overeenkomen.
5. Het kan zich voordoen dat Thuisaccuservice niet altijd strikte naleving van de Algemene Voorwaarden verlangt. Dit betekent niet dat de bepalingen niet van toepassing zijn of dat Thuisaccuservice het recht verliest om in andere gevallen de strikte naleving van de Algemene Voorwaarden te verlangen.
6. Als een bepaling in de Overeenkomst of Algemene Voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele Overeenkomst of Algemene Voorwaarden aan. Partijen zullen in dat geval ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling gestalte wordt gegeven.
Artikel 3. Offerte
1. Offertes kunnen door Thuisaccuservice schriftelijk worden uitgebracht.
2. Alle offertes van Thuisaccuservice zijn vrijblijvend. Een offerte van Thuisaccuservice is daarnaast tot 30 dagen na verzending geldig, tenzij op de offerte anders staat aangegeven. Als de Klant een offerte aanvaardt, heeft Thuisaccuservice het recht om de offerte binnen 3 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
3. Als de aanvaarding, al dan niet op ondergeschikte punten, afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod dan is Thuisaccuservice daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Thuisaccuservice schriftelijk anders aangeeft.
4. Een offerte vervalt als de Zaak waarop de offerte betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
5. Mocht in de offerte van Thuisaccuservice een fout staan vermeld, dan kan de Klant Thuisaccuservice niet aan deze fout houden als de Klant wist of redelijkerwijs had kunnen weten dat er sprake was van een vergissing of verschrijving.
6. Als een offerte bestaat uit een samengestelde prijsopgave, dan kan Thuisaccuservice niet worden verplicht tot het uitvoeren van een gedeelte van de offerte tegen een deel van de in de offerte opgegeven prijs.
7. De inhoud van alle offertedocumenten – zoals brochures, beschrijvingen of specificaties – is zo nauwkeurig mogelijk, maar zijn niet bindend.
8. De Klant dient de informatie uit de offertedocumenten vertrouwelijk te behandelen en mag deze niet voor eigen gebruik aanwenden of aan derden bekend maken.
9. Als op basis van de offertedocumenten geen Overeenkomst tot stand komt, dienen alle offertedocumenten op eerste verzoek van Thuisaccuservice door de Klant te worden geretourneerd aan Thuisaccuservice.
Artikel 4. Wijziging van de Overeenkomst
1. U kunt een wijziging in de Overeenkomst tussen u en Thuisaccuservice voorstellen. Deze zijn van kracht door en vanaf de elektronische aanvaarding daarvan door Thuisaccuservice. Bij een geaccepteerd voorstel welke als uitkomst een (geheel of gedeeltelijke) annulering van de Overeenkomst heeft, kan Thuisaccuservice gemaakte kosten bij u in rekening brengen. Bij een algehele annulering van de overeenkomst brengt Thuisaccuservice in ieder geval €150,00 annuleringskosten in rekening, gebaseerd op de gemiddelde arbeidskosten die het aangaan van een Overeenkomst met zich meebrengen.
2. Thuisaccuservice heeft het recht om door u voorgestelde wijzigingen te weigeren.
3. Thuisaccuservice heeft het recht om aan de levering en uitvoering van de Overeenkomst nadere voorwaarden te verbinden. Deze voorwaarden zullen altijd worden gecommuniceerd.
4. In het geval dat producten onverwachts niet meer beschikbaar zijn of niet meer geleverd kunnen worden, ondanks dat deze in de Overeenkomst staan vermeldt, behoudt Thuisaccuservice zich het recht voor om na de totstandkoming van de Overeenkomst vergelijkbare producten te leveren. Het aanpassen van de overeenkomst op basis van dit artikel levert geen grond voor ontbinding van de Overeenkomst op.
5. Indien na de datum van totstandkoming van de Overeenkomst één of meer van de producten een prijsverhoging zijn ondergaan – ook al geschiedt dit ingevolge voorzienbare omstandigheden – is Thuisaccuservice gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen.
Artikel 5. Inschakelen Onderaannemers
1. Thuisaccuservice is gerechtigd om een deel van of de gehele Werkzaamheden te laten uitvoeren door leveranciers of derden in Onderaanneming. Het inschakelen van deze derden gebeurt in het algemeen zonder uw tussenkomst. Thuisaccuservice zal u hiervan op de hoogte stellen wanneer dit nodig is.
Artikel 6. Verplichtingen van de Klant
1. De Klant zorgt ervoor dat alle informatie, beslissingen en gegevens die volgens de Klant of Thuisaccuservice nodig zijn bij de uitvoering van de Overeenkomst, tijdig aan Thuisaccuservice worden verstrekt. De Klant is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid hiervan, ook als de informatie, beslissing of een gegeven afkomstig is van een derde. Tenzij uit de inhoud van de Overeenkomst anders voortvloeit, is Thuisaccuservice niet gehouden een onderzoek te doen naar de juistheid en volledigheid van de door de Klant verstrekte informatie, beslissingen en gegevens.
2. Als zich feiten of omstandigheden voordoen waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan weten dat zij voor de uitvoering van de Overeenkomst van belang (kunnen) zijn, dan stelt de Klant Thuisaccuservice onmiddellijk van die feiten en omstandigheden op de hoogte.
3. De Klant draagt zorg voor de (eventueel) benodigde vergunningen, ontheffingen, beschikkingen en/of toestemmingen.
4. De Klant moet ervoor zorgen dat werkzaamheden en/of leveringen welke door derden worden uitgevoerd, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van de Overeenkomst door Thuisaccuservice geen vertraging ondervindt. Uitsluitend de Klant is verantwoordelijk voor de coördinatie van Werkzaamheden door derden.
5. De Klant is verplicht om ervoor te zorgen dat Thuisaccuservice een Zaak kan leveren op een goed bereikbaar terrein (zonder trap). Als de Klant deze verplichting niet nakomt, is Thuisaccuservice gerechtigd om de levering te weigeren en de kosten die daardoor ontstaan – zoals transport- en opslagkosten – bij de Klant in rekening te brengen.
6. Ten aanzien van een door Thuisaccuservice op te leveren Systeem, is de Klant verplicht om ervoor te zorgen dat:
a. Thuisaccuservice of een door haar ingeschakelde derde op de vooraf bekendgemaakte tijden toegang heeft tot de plaats waar het Systeem moet worden opgeleverd of de plaats waar de service- of onderhoudswerkzaamheden moeten verrichten;
b. de ruimte waar het Systeem moet worden opgeleverd vrij is van afval en overtollig materiaal;
c. de ruimte zodanig is, dat het risico op beschadiging – in welke vorm en op welke wijze dan ook – zoveel mogelijk wordt geminimaliseerd;
d. de eventuele aanpassingen van nutsvoorzieningen die nodig zijn voor de oplevering van het Systeem tijdig door en op kosten van de Klant zijn verzorgd;
e. Thuisaccuservice of een door haar ingeschakelde derde kan beschikken over de benodigde (nuts)voorzieningen, waarbij de kosten daarvoor voor rekening van de Klant zijn;
f. de ruimte waar het Systeem moet worden opgeleverd goed geventileerd is;
g. het Systeem niet in aanraking kan komen met gassen of vloeistoffen die een corrosieve werking hebben;
7. Als de Klant tekortschiet in de naleving van één of meer van de in de leden 1 t/m 6 genoemde verplichtingen en daaruit voor Thuisaccuservice extra kosten of Werkzaamheden voortvloeien dan wel anderszins schade ontstaat, dan is de Klant gehouden die kosten, extra Werkzaamheden en/of schade aan Thuisaccuservice te vergoeden.
Artikel 7. Herroepingsrecht
1. Indien een Overeenkomst tussen u en Thuisaccuservice ismgesloten kunt u de Overeenkomst gedurende een periode van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Deze periode gaat in op de dag nadat de thuisaccu is geleverd, overeenkomstig artikel 10 van deze Algemene Voorwaarden.
2. Het herroepingsrecht is uitgesloten wanneer de thuisaccu op basis van uw specificaties zijn vervaardigd. De beoordeling of er sprake is van specifiek maatwerk is aan Thuisaccuservice.
3. Gebruik maken van het herroepingsrecht kan door binnen de in lid 7.1 genoemde termijn contact op te nemen met een van de medewerkers van Thuisaccuservice via info@thuisaccuservice.nl. Thuisaccuservice zal u het herroepingsformulier verstrekken, waarbij het u verantwoordelijk bent voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht.
4. Gedurende in lid 7.1 genoemde bedenktermijn dient u zorgvuldig met de thuisaccu en bijbehorende verpakkingen om te gaan. Na levering bent u verantwoordelijk voor de thuisaccu waardoor waardevermindering en schades aan de thuisaccu voor uw rekening komen.
5. Op het moment van levering van de thuisaccu worden geen kosten in rekening gebracht als u een beroep doet op het herroepingsrecht. Zodra de thuisaccu geleverd is overeenkomstig Artikel 10 van deze Algemene Voorwaarden worden er wel kosten voor demontage en eventuele waardevermindering van de thuisaccu in rekening gebracht. Demontage mag uitsluitend worden uitgevoerd door een Installateur van Thuisaccuservice.
6. Thuisaccuservice zal de thuisaccu demonteren bij tijdig beroep op het herroepingsrecht. Thuisaccuservice is niet verplicht om muren, vloeren en andere zaken die door installatie en/of demontage van de thuisaccu zijn aangetast in oorspronkelijke staat terug te brengen.
Artikel 8. Meerwerk
1. Alle wijzigingen in de uitvoering van de Overeenkomst, hetzij op verzoek van de Klant, hetzij als gevolg van het feit dat door welke omstandigheden dan ook een andere uitvoering noodzakelijk is, worden als meerwerk beschouwd. Meerwerk wordt bij de Klant in rekening gebracht. Daarnaast zijn deze Algemene Voorwaarden op het meerwerk van toepassing.
2. Als de Klant Thuisaccuservice verzoekt om meerwerk te verrichten, dan mag Thuisaccuservice
te allen tijde weigeren aan zo een verzoek te voldoen dan wel in onderhandeling treden.
3. Meerwerk wordt berekend op basis van de waarde van de prijsbepalende factoren die gelden op het moment dat het meerwerk wordt verricht. Thuisaccuservice zal de Klant zoveel mogelijk op voorhand informeren over de kosten die gepaard gaan met meerwerk. Het ontbreken van een schriftelijke opdracht van de Klant met betrekking tot het meerwerk, laat de aanspraken van Thuisaccuservice op betaling onverlet.
4. De Klant aanvaardt dat meerwerk vertraging kan opleveren. De Klant heeft voor die vertraging geen recht op schadevergoeding.
5. Als zich tijdens de uitvoering van de Overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, dan ontstaat hierdoor geen grond voor opzegging of ontbinding van de Overeenkomst voor de Klant.
6. Kostenverhogende omstandigheden die niet te wijten zijn aan Thuisaccuservice zullen worden verrekend als zijnde meerwerk. Thuisaccuservice stelt de Klant hierover zo spoedig mogelijk in kennis.
7. Verrekening van meer- en/of minderwerk vindt plaats bij de eindafrekening, tenzij anders is overeengekomen.
Artikel 9. Facturering en betaling
1. Tenzij anders dan in de Overeenkomst afgesproken dient u een voorschot van dertig procent (30%) binnen veertien (14) werkdagen na totstandkoming van de Overeenkomst via overmaking te voldoen. Zestig procent (60%) van de factuur dient te zijn voldaan binnen veertien (14) dagen na levering van de thuisaccu . De laatste tien procent (10%) van de factuur dient binnen zeven
(7) dagen na installatie van de thuisaccu te worden voldaan via overmaking.
2. Thuisaccuservice kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de consument.
3. U bent van rechtswege in verzuim indien u niet binnen de overeengekomen termijn de volledige factuur hebt voldaan. Bij een te late betaling zijn alle vorderingen die Thuisaccuservice op u heeft onmiddellijk opeisbaar, zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist. Thuisaccuservice is bij een te late betaling bevoegd de (verdere) nakoming van de Overeenkomst op te schorten.
4. Wanneer er op de vervaldag van de factuur een gebreke aan betaling is, worden incassokosten in rekening gebracht gelijk aan de maximale incassokosten zoals dit voorgeschreven is in de wet, met een minimum van €40,00. Daarnaast bent u zonder voorafgaande melding over het factuurbedrag vanaf de vervaldag van de factuur tot het moment van volledige voldoening wettelijke rente verschuldigd.
5. Voor uw rekening zijn alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten verband houdende met de inning van enige vordering. De buitengerechtelijke kosten bedragen 15% van het factuurbedrag, met een minimum van €500,00.
Artikel 10. Oplevering
1. Als Thuisaccuservice met u een vaste datum van oplevering heeft afgesproken, dan wordt het werk op deze datum opgeleverd.
2. Als Thuisaccuservice met u een vermoedelijke datum van oplevering heeft afgesproken, dan wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.
3. Het werk is opgeleverd wanneer Thuisaccuservice aan u heeft meegedeeld dat het werk voltooid is en u het werk heeft aanvaard conform een handtekening op het Opleveringsdocument dat de Installateur van Thuisaccuservice meeneemt naar de installatie.
4. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd hetzij a) wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat U van Thuisaccuservice de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid en U heeft nagelaten het werk te aanvaarden dan wel af te keuren; b) hetzij wanneer U de installatie (opnieuw) in gebruik neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is.
5. Bij overschrijding van een afgesproken vaste opleveringsdatum is de installateur verplicht de door de consument hierdoor geleden schade te vergoeden.
Artikel 11. Termijnen
1. Het installeren van de thuisaccu is afhankelijk van leveringen door leveranciers, beschikbaarheid van materialen en beschikbaarheid van Installateurs. Door Thuisaccuservice in de Overeenkomst opgegeven levertermijnen gelden daarom slechts bij benadering en gelden voor Thuisaccuservice nooit als fatale termijnen. Thuisaccuservice zal zich inspannen overeengekomen termijnen behalen, maar is niet aansprakelijk mocht een termijn niet worden behaald.
2. Thuisaccuservice is niet aansprakelijk voor eventueel door u geleden schade als gevolg van het niet kunnen uitvoeren van de Werkzaamheden binnen de aangegeven termijn. Thuisaccuservice biedt geen compensatie voor opgenomen vrije dagen, gemiste omzetten/winsten en andere indirecte of directe schades.
3. Zodra u een afspraak wilt verplaatsen of afzeggen binnen zeven (7) dagen voor aanvang van de Werkzaamheden kunnen kosten in rekening gebracht worden. Buiten die termijn kunt u kosteloos de geplande dag wijzigen.
Artikel 12. Eigendomsvoorbehoud
1. De door Thuisaccuservice geleverde thuisaccu blijft eigendom van Thuisaccuservice tot het moment dat u al hetgeen Thuisaccuservice uit hoefde van de met u gesloten Overeenkomst(en) te vorderen heeft, heeft voldaan.
2. Thuisaccuservice heeft het recht de geleverde thuisaccu direct terug te nemen indien u niet voldoet aan de verplichtingen uit de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden. De kosten die Thuisaccuservice moet maken om de thuisaccu terug te nemen en de schade en waardedaling die Thuisaccuservice daardoor lijdt, komen voor uw rekening.
3. In geval van onbetekenende tekortkomingen, met name die welke het voorziene gebruik van de thuisaccu niet of nauwelijks beïnvloeden, zal de thuisaccu ongeacht deze tekortkomingen worden geacht te zijn geaccepteerd. Thuisaccuservice zal zulke tekortkomingen, wanneer mogelijk, alsnog zo spoedig mogelijk verhelpen.
4. Nadat de thuisaccu als geleverd geldt in de zin van art. 14.1 genoemd, draagt U het risico voor alle directe en indirecte schade, die aan of door het product mocht ontstaan, behoudens voor zover aan grove schuld van Thuisaccuservice of zijn Installateur te wijten.
Artikel 13. Verplichtingen na Werkzaamheden
1. Na het uitvoeren van de Werkzaamheden door een Installateur van Thuisaccuservice ligt de verantwoordelijkheid voor de werking van de thuisaccu bij u. Hiervoor dient u voor eigen rekening en risico
a) storingen en defecten onmiddellijk schriftelijk aan Thuisaccuservice te melden,
b) de thuisaccu overeenkomstig de bestemming te gebruiken,
c) zorg te dragen voor het onderhoud van de thuisaccu ,
d) gebruiksaanwijzingen van de Thuisbatterij te blijven volgen en
e) de werking van de thuisaccu maandelijks te controleren via het online monitoringssysteem of de display van de omvormer.
2. Indien u deze verplichtingen niet naleeft, komen eventuele verleende garanties te vervallen. De eventuele gevolgschades die voortvloeien uit het niet tijdig melden van een gebrek en/of schade komen voor uw rekening en risico.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
1. Thuisaccuservice is slechts aansprakelijk voor zover uit dit artikel blijkt. Hetzelfde geldt voor door Thuisaccuservice ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde derden.
2. De in deze Algemene Voorwaarden opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid van Thuisaccuservice gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van Thuisaccuservice of door haar ingeschakelde derden.
3. Thuisaccuservice is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Thuisaccuservice is uitgegaan van door of namens de Klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
4. Thuisaccuservice is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan wegens overmacht (artikel 20).
5. Thuisaccuservice kan geen invloed uitoefenen op het uiteindelijke gebruik van het geleverde Systeem. De Klant is dan ook zelf verantwoordelijk voor het gebruik van het Systeem.
6. Thuisaccuservice is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan door:
a) het niet naleven van de instructies van Thuisaccuservice met betrekking tot het Systeem;
b) ondeskundig gebruik van het Systeem;
c) onzorgvuldig gebruik van het Systeem;
d) onjuist onderhoud van het Systeem;
e) reparatie of onderhoud van het Systeem door een ander dan Thuisaccuservice;
f) plaatsing, aanpassing en/of verwerking het Systeem door een ander dan Thuisaccuservice;
g) het Systeem te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor het Systeem is bedoeld.
7. Thuisaccuservice is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
8. Na het tijdstip van (op)levering is Thuisaccuservice niet meer aansprakelijk voor gebreken, tenzij:
a) die gebreken aan haar zijn toe te rekenen;
b) de Klant de gebreken tijdens de (op)levering niet heeft opgemerkt;
c) de Klant die gebreken op het tijdstip van levering redelijkerwijs niet had kunnen ontdekken; en
d) de Klant Thuisaccuservice binnen 7 dagen na (op)levering of binnen 7 dagen nadat het gebrek had kunnen worden ontdekt schriftelijk in gebreke heeft gesteld.
9. Thuisaccuservice kan uitsluitend aansprakelijk worden gesteld voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze Algemene Voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Thuisaccuservice aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Thuisaccuservice toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden.
10. De aansprakelijkheid van Thuisaccuservice is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat uit hoofde van de aansprakelijkheidsverzekering van Thuisaccuservice in het betreffende geval wordt uitgekeerd.
11. Als om welke reden dan ook geen uitkering vanuit voornoemde verzekering wordt verstrekt, geldt dat iedere aansprakelijkheid is beperkt tot maximaal 50% het bedrag dat gefactureerd is voor de Overeenkomst.
12. Een vordering tot schadevergoeding op Thuisaccuservice vervalt indien deze niet
binnen 12 maanden nadat de schade is ontdekt of redelijkerwijs ontdekt had
kunnen worden bij de bevoegde rechter aanhangig is gemaakt, behalve als het een
vordering van een Consument betreft.
Artikel 15. Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart Thuisaccuservice voor alle vorderingen van derden die verband houden met of voortvloeien uit de tussen Thuisaccuservice en de Klant bestaande rechtsbetrekking.
2. De Klant vrijwaart Thuisaccuservice uitdrukkelijk voor aanspraken van derden met betrekking tot recht van intellectuele eigendom op de door de Klant aan Thuisaccuservice verstrekte gegevens.
Artikel 16. Intellectueel eigendom
1. Alle informatie die besloten ligt in aanbiedingen, offertes, afbeeldingen, tekeningen etc. en daarmee verband houdende rechten van industriële en intellectuele eigendom c.q. daarmee gelijk te stellen rechten (waaronder auteursrechten, octrooirechten, etc.) en knowhow zijn eigendom van Thuisaccuservice BV.
2. Het is u niet toegestaan de in het vorige lid genoemde eigendomsrechten geheel of gedeeltelijk te kopiëren, aan derden ter hand te stellen of ter inzage te geven en/of van de inhoud daarvan aan derden mededeling te doen, tenzij Thuisaccuservice hiervoor voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verleend.
Artikel 17. Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Thuisaccuservice BV partij is, is Nederlands recht van toepassing.
2. Tenzij de wet dwingend anders voorschrijft, zullen alle geschillen tussen Thuisaccuservice BV en de Klant worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van het arrondissement waarin Thuisaccuservice BV is gevestigd.